W zimowych warunkach jeszcze ważniejsze jest skuteczne zapobieganie trudnym sytuacjom na drodze. Z pomocą w nowym, kompaktowym SUV-ie Škody przychodzą najnowocześniejsze systemy wspierające kierowcę oraz zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W duchu Škody rozwiązania znane do tej pory z wyższych klas sprowadzane są do modelu Karoq. 

Škoda Karoq, najnowszy model marki zadebiutował w bogato wyposażonych wersjach Ambition i Style, które już w standardzie oferują wiele rozwiązań zapobiegających kolizjom i niebezpiecznym sytuacjom. Oprócz kompletu elektronicznych systemów kontroli trakcji, wyposażenie standardowe obejmuje również hamulec antykolizyjny Multicollision Brake, system kontroli odstępu od poprzedzających uczestników ruchu z funkcją automatycznego hamowania Front Assist, system hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem Pedestrian Monitor oraz funkcję automatycznego hamowania podczas manewru cofania Manoeuvre Assist.

Bezpieczeństwo modelu Karoq może zostać jeszcze wzmocnione dzięki kolejnym zaawansowanym rozwiązaniom, które przejmą prowadzenie w krytycznych momentach lub odciążą kierowcę od określonych czynności. Te najnowocześniejsze systemy znane z topowych klas motoryzacji dostępne są tutaj w dwóch przystępnie wycenionych, korzystnych zestawach: Pakiecie Asystentów Kierowcy (od 3200 zł, zależnie od wersji wyposażenia) i Pakiecie Asystentów Kierowcy Premium (od 4600 zł).

Pakiety te obejmują pięć systemów. Pierwszym z tych rozwiązań jest adaptacyjny tempomat Adaptive Cruise Control, który utrzyma zadaną prędkość (standardowo do 160 km/h, do 210 km/h przy Pakiecie Premium) i będzie ją aktywnie regulował tak, by zachować bezpieczną odległość od innych użytkowników drogi (włącznie z całkowitym wyhamowaniem pojazdu w przypadku zatrzymania się poprzedzającego uczestnika ruchu). Rozwiązanie to znacznie podnosi komfort dłuższych podróży na drogach szybkiego ruchu. W takich warunkach (przy prędkościach powyżej 65 km/h) znaczny wpływ na poprawę bezpieczeństwa ma kolejny z systemów, asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist. System ten rozpoznaje linie pasów ruchu i nie dopuszcza do ich niezamierzonego przekroczenia. Gdy kierowca zbliży się do krawędzi pasa nie włączając kierunkowskazu, Lane Assist wykona lekki, korygujący ruch kierownicą w przeciwnym kierunku.

Zobacz również: Škoda Auto kładzie kamień węgielny pod nową lakiernię

W bezpiecznej zmianie pasa ruchu pomaga też funkcja monitorowania martwego pola Blind Spot Detect. Dzięki zamontowanym w lusterkach czujnikom, system ten jest w stanie monitorować obszar wokół samochodu i identyfikować zbliżających się, szybciej jadących użytkowników drogi. Gdy znajdą się one w martwym polu widzenia kierowcy, na lusterku zewnętrznym po tej stronie zaświecą się diody LED, a gdy kierowca zacznie wjeżdżać na kurs kolizyjny, zaczną one pulsować. Dodatkowo,zintegrowana z Blind Spot Detect funkcja asystenta wyjazdu z miejsca parkingowego Rear Traffic Alert ostrzeże kierowcę, gdy z tyłu naszego samochodu pojawi się inny pojazd, a w razie konieczności zainicjuje hamowanie.

Dzięki wspólnemu, skoordynowanemu działaniu powyższych systemów, model Karoq posiada już zdolność do pewnej formy jazdy autonomicznej. W wyniku połączenia działań aktywnego tempomatu oraz funkcji Lane Assist osiągnięto funkcję Traffic Jam Assist, która przy prędkościach do 60 km/h potrafi całkowicie przejąć od kierowcy prowadzenie podczas powolnego przesuwania się na zakorkowanej drodze. To rozwiązanie znacznie podnoszące komfort prowadzenia i odciążające kierowcę od tych najbardziej żmudnych czynności.

Wspólne działanie tych systemów może być wykorzystane także dla innowacyjnych funkcji, zapobiegających niebezpiecznym sytuacjom w kolejnych przypadkach. Takim rozwiązaniem jest także obecny w Pakiecie Asystentów kierowcy Emergency Assist, którego zadaniem jest monitorowanie zachowania kierowcy i interwencja w momencie, gdy nie wykazuje on żadnej aktywności przez dłuższy czas. W takim przypadku system najpierw sprawdza jego reakcje sygnałem dźwiękowym i delikatnymi ruchami kierownicy utrzymującymi samochód w obrębie swojego pasa ruchu. Gdy kierowca dalej nie reaguje, Emergency Assist samodzielnie doprowadzi do zatrzymania pojazdu oraz włączenia świateł awaryjnych.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa modelu Karoq został niezależnie potwierdzony przez organizację Euro NCAP, europejski autorytet w kwestii testów zderzeniowych, który przyznał kompaktowemu SUV-owi Škody maksymalną notę pięciu gwiazdek, czyniąc z jego jedną z najbezpieczniejszych konstrukcji dostępnych na rynku.

Pakiety Asystentów Kierowcy dostępne są wyłącznie dla wersji napędowych z automatyczną skrzynią biegów DSG. Więcej informacji dotyczących tych i innych elementów wyposażenia nowego modelu Karoq dostępnych jest na stronie www.skoda-auto.pl

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

ŠKODA KOŃCZY ROK 2017 Z REKORDOWYMI WYNIKAMI

Škoda kończy rok 2017 z rekordowymi wynikami: Fabia